Uzależnienie od smartfonu grozi każdemu z jego użytkowników, dlatego warto próbować zapobiec jego pojawieniu. Psycholodzy alarmują, że zbyt duże przywiązanie do telefonu może prowadzić do stopniowego uzależnienia zwanego fonoholizmem. Jednak nie chodzi o to, by zabronić dostępu do telefonu, lecz nauczyć się korzystać z niego z umiarem.
W listopadzie zorganizowaliśmy w naszej szkole warsztaty dla uczniów klas IV-VIII na temat “Fonoholizm - jak zapobiegać?”. Poprowadziła je socjoterapeutka i resocjalizatorka pani Kamila Pakosz ze Studia Diagnozy i Profilaktyki Społecznej DIALOG w Krakowie. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali i identyfikowali się z usłyszanymi historiami. Wielu z nich nie wyobraża sobie dnia bez telefonu. Jest on dla młodzieży najważniejszym źródłem informacji i relacji towarzyskich. Internet, mobilność, aplikacje – to trzy pojęcia, którymi żyją współczesne dzieci. Uczniowie przyznali, że ważnym krokiem jest ustalenie zasad i etapów stopniowego ograniczania czasu spędzanego przy telefonie. Warto korzystać z tradycyjnego budzika czy kalkulatora.
Natomiast 5 listopada 2019 roku odbyła się wywiadówka profilaktyczna dla rodziców i nauczycieli pod hasłem “Fonoholizm - Jak ustrzec dziecko przed zagrożeniem związanym z Internetem i nadużywaniem telefonu komórkowego? Naszym zdaniem bardzo ważna jest kontrola rodzicielska. Spotkanie to uświadomiło rodzicom i nauczycielom, jakie szkody wyrządza dzieciom nierozłączność z telefonem (internetem i aplikacjami). Poznaliśmy ciekawe sposoby zapobiegania fonoholizmowi i otrzymaliśmy cenne wskazówki.
W naszej szkole ograniczamy ilość czasu spędzonego ze smartfonem w ręku. Samorząd Uczniowski organizuje comiesięczne akcje “Dzień bez telefonu”, które pokazują uczniom, że aktywne przerwy bez tego urządzenia również mogą być atrakcyjne.