• Mnemotechniki

        • Łańcuchowa Metoda Skojarzeń

          Piktogramy

          Wierszyki i rymowanki

          Mapa mentalna (mapa myśli)

          ŁAŃCUCHOWA METODA SKOJARZEŃ (ŁMS)

          Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS) angażuje 5 zmysłów, rozwija wyobraźnię, pamięć, dostarcza dużych emocji i przeżyć.

          1.     Wybieramy do 10 ortogramów z jednego bloku ortograficznego, najlepiej takich wyrazów, których pisowni nie da się wyjaśnić (np. z „rz” niewymiennym, z „ó” niewymiennym itd.)

          Mogą to być następujące ortogramy: róża, ołówek, źródło, rózga, wróżka, skóra 

          2.     Postaraj się w wyobraźni ocenić każdy ortogram za pomocą 5 zmysłów, czyli zobaczyć jego rzeczywisty obraz, usłyszeć, powąchać, posmakować i dotknąć.

          Mając zamknięte oczy – zobacz, posłuchaj, powąchaj, spróbuj, dotknij.

          3.      Wykorzystując po kolei podane ortogramy, układaj historyjki.

          Historie powinny być krótkie, ale niezwykłe, udziwnione, śmieszne, przesadne, jak najbardziej absurdalne, dynamiczne,„kolorowe”, zawsze z pozytywnym zakończeniem.

          Nie mogą być monotonne i zwyczajne, nie mogą też zawierać scen przemocy, agresji oraz wyśmiewać innych.

          Oto, jak może wyglądać historyjka z wybranymi ortogramami.

          W pięknym ogrodzie rosła ogniście czerwona róża, która wydzielała cudowny zapach. Obok, na trawie leżał ołówek. Był on niezwykły, gdyż wszystko co narysował, od razu przybierało realne kształty. Właśnie narysował źródło, w wodzie którego mogła przejrzeć się piękna róża. Ale, gdy tylko róża spojrzała w lustro wody, zamieniła się w bardzo cienką rózgę, tak cienką jak nić.Akurat obok przechodziła wróżka, która spostrzegła rózgę, myśląc, że to nić od jej sukni Szybko ją podniosła. Na rękach wróżka miała rękawiczki z błyszczącej, czerwonej skóry. One to sprawiły, że rózga znowu stała się piękną różą o wspaniałym zapachu.

                                      PIKTOGRAMY

          Metoda polega na ilustrowaniu danych treści, np. słów piosenki czy wiersza. Uczniowie poprzez wykorzystanie wyobraźni wykonują rysunki, obrazujące tekst do zapamiętania. Piktogramy powinny być schematyczne, bez zbędnych szczegółów. Można je wykonać, wykorzystując wycinki z gazet albo posłużyć się gotowymi, specjalnie przygotowanymi szablonami rysunków, które uczniowie muszą jedynie uporządkować w odpowiedniej kolejności.

                            WIERSZYKI I RYMOWANKI

          Jest to rodzaj mnemotechniki, która wykorzystuje żart. Małe dzieci bardzo chętnie uczą się śmiesznych

          wierszyków, które ułatwiają zapamiętywanie, np. do opanowania reguł ortograficznych w pisowni „u” można wykorzystać następującą rymowankę: „Zapamiętaj zawsze tu, pisz otwarte zwykłe „u” w słowach: skuwka i zasuwka, gdyż wyjątkiem są te słówka. W cząstkach -unka, -un i -unek – opiekunka, zdun, pakunek. Pisz je także w cząstce -ulec, więc budulec i hamulec. W ulu, dwu, gdzie „u” litera wyraz kończy lub otwiera. Wreszcie niech nikt nie kreskuje w czasowniku cząstki -uje”.

                    MAPA MENTALNA (MAPA MYŚLI)

          Bardzo przydatna metoda do porządkowania zawiłych treści. Poleca się ją szczególnie w starszych klasach jako formę sporządzania notatek. Na środku kartki pisze się główne zagadnienie, tzw. słowo-klucz i dopisuje się kolejne wiadomości w formie krótkich haseł, schematów czy rysunków, które rozgałęziają się do coraz bardziej szczegółowych informacji.

          Rodzaje mnemotechnik

          1. Akronimy

          Tworzenie wyrazów znaczących lub nieznaczących z pierwszych liter elementów, które chcemy zapamiętać. Ważne, aby stworzony wyraz był dla nas łatwy do wymówienia i/lub napisania. Załóżmy, że chcesz zapamiętać nazwy trzech największych rzek w Polsce.

          Są to: Wisła, Odra, Warta. Tworząc akronim, możesz posłużyć się następującym zwrotem: WOW.

          Akronim nie musi być sensowny, ważne, aby utkwił ci w pamięci.

          2. Akrostychy

          Czasem całe zdanie może pomóc w przypomnieniu pierwszych liter listy wyrazów do zapamiętania. Jeśli chcesz zapamiętać kolejność barw w widmie, poczynając od barw długofalowych, możesz wykorzystać następujący akrostych –

          Cecylia życzliwie zerknęła na Filipa (czerwony, żółty, zielony, fioletowy).

          3. Rymowanki i wierszyki – mnemotechniki nie tylko dla dzieci

          To mnemotechnika szczególnie popularna w nauczaniu dzieci, jednak i u dorosłych znajduje zastosowanie. Nasz umysł „lubi” zdania, które się rymują, ponieważ angażujemy zmysł słuchu do wychwytywania melodii.

                            Teraz ci to powiem: kruki lubią sery
          8 razy 8 jest 64

           

          Pies za płotem szczerzy kły
          9 razy 7 jest 63.

           

          4. Historyjki

          Jeśli mamy do zapamiętania listę zakupów, najlepiej powiązać je w określony, choć niekoniecznie logiczny ciąg myślowy. Powiedzmy, że chcemy kupić: proszek do prania, wino, notes, papierowe ręczniki, ziemię do kwiatków.

          Nasza historyjka może wyglądać tak: wchodzimy do mieszkania z winem, które wręczamy znajdującemu się tam lokatorowi. Ten z wrażenia upuszcza wino na stół i brudzi znajdujący się tam obrus. Bierzemy ten obrus i pierzemy go w proszku do prania. Lokator chce przeprosić za swoją niezdarność i pyta co mógłby dla nas zrobić. Odpowiadamy, że przesadzić kwiatki. Lokator zapisuje sobie w notesie, że ma kupić ziemię do kwiatków.

          Im bardziej absurdalna i zabawna będzie wymyślona opowieść, tym lepiej ją zapamiętamy.

          5. Skojarzenia

          To metoda bardzo przydatna do zapamiętywania imion lub adresów. Wyobraźmy sobie, że musimy zapamiętać adres restauracji – ul. Wioślana 8. Wówczas ulicę Wioślaną możemy skojarzyć z Wisłą, po której płyniemy w łodzi o kształcie ósemki i wiosłujemy dużym wiosłem. Nazwę Wioślana kojarzymy wówczas z wiosłem, którym wiosłujemy po Wiśle.